Dolar 34,5308
Euro 36,1716
Altın 2.971,19
BİST 9.367,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa 21°C
Parçalı Bulutlu
Bursa
21°C
Parçalı Bulutlu
Cum 18°C
Cts 6°C
Paz 7°C
Pts 8°C

“Sinan taklidi camiler yapmanın bir anlamı yok”

“Sinan taklidi camiler yapmanın bir anlamı yok”
24 Nisan 2021 13:25
297
A+
A-

Mimarlar Odası Bursa Şubesi, Mimar Sinan’ın vefatının 433. Yılında usta ismi anma etkinlikleri kapsamında online bir program düzenledi.

Mimarlar Odası Bursa Şubesi Yönetim Kurulu Sekreter Üyesi Rahmi Dede moderatörlüğünde gerçekleşen etkinlikte, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Tarihi öğretim görevlisi Doç. Dr. Aras Neftçi, “Mimar Sinan’ın Anıt Yapılarında Mekana Bakış” konu başlığında bir sunum gerçekleştirdi.

Sunumunda Mimar Sinan’ın yaptığı eserleri kendi çektiği fotoğraflar eşliğinde anlatan Doç. Dr. Aras Neftçi, bu dönemi ‘Sinan Dönemi’ olarak niteledi. Neftçi, “Bu dönemde bu yapım faaliyetlerinin fevkalade yapılmasının temelinde, kaliteli mimarların yanı sıra bu eserin yapılmasının siparişini verenlerin yani banilerin de büyük bir katkısı var. Uygulamacı mimarlar çok iyi bilir, eğer sipariş verenin görgüsü ve vizyonu zayıfsa bina da ona göre çıkıyor. Kanuni’nin görgüsü ve vizyonu bu kadar yüksek olmasaydı bir Süleymaniye çıkmazdı” dedi.

“Şehir ve mekân planlamasının temelinde saygı vardır”

İstanbul’daki Azap Kapı Camii’nden örnek veren Neftçi, “Azap Camii’nde pek çok özellik var. Örneğin pahlı köşeler bunlardan biri. Bu yapılarda köşeler 45 derece pahlanır. Buradan geçen insanlar hem uç uca çarpışmaz, arabalar döndüğü zaman da oraya zarar vermezler. Bu binaya ve insana saygıdır. Şehir ve mekân planlamasının temelinde de saygı vardır zaten” diye konuştu.

Mimarlık boşluk yaratma sanatı

Mimarlık mesleğini bir boşluk yaratma sanatı olarak tanımlayan Neftçi, Mimar Sinan’ın en iyi eserinin Süleymaniye olduğunu ifade etti. Neftçi şunları söyledi: “Bana göre Mimar Sinan’ın en iyi eseri Süleymaniye’dir. Süleymaniye’nin haşmeti ve güzelliği başka hiçbir yapıda yok. Hala Sinan taklidi camiler yapıyoruz buna rağmen o seviyeye bir türlü gelinemedi. Yeni tasarım mabetlerimizde, camilerimizde ne yazık ki bu dönemin güzelliğini yakalayamadık. Ben daha iyisinin yapılmasını beklerken maalesef olmadı. Bu mirasların 500 sene sonrası daha iyi yerlere gelmek gerekirdi. Zaten Mimar Sinan’ın camilerini taklit etmenin de bir manası yok. O devir kapandı. Bizim yaşadığımız problem, yapımın inşasını talep eden insanların istekleri. Mimar, gelen siparişi yapar. Mimar, yaptığı işi doğru yapmalı ve geliştirmeli ki talepler de ona göre değişsin. Günümüz malzemesi ile çok daha iyi tasarımlar yapılır.”

Güzel mekânlarda güzel ürünler çıkacağını ifade eden Neftçi, mutlu ortamların da mutlu insanlar oluşturduğunu belirtti.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.